Slide background

Ένας στόχος χωρίς σχέδιο, είναι απλά μια ευχή

(Antoin de Saint-Exupéry)

Slide background

Τρώγε, για να ζεις και μη ζεις, για να τρως.

~Σωκράτης

Slide background

Το να τρως είναι αναγκαιότητα. Το να τρως έξυπνα είναι τέχνη.

~La Rochefoucauld,

Μικρές ατασθαλίες : τόσο κακό είναι να φάει το παιδί πραλίνα φουντουκιού;

Μικρές ατασθαλίες : τόσο κακό είναι να φάει το παιδί πραλίνα φουντουκιού;

Κατηγορίες: Παιδική Παχυσαρκεία. Πρόσφατες Αναρτήσεις, και Φάε παίδι μου .... αφιερώματα για γονείς.

Τα τελευταία χρόνια οι διαφημίσεις και τα μηνύματα που περνάνε στον καταναλωτή είναι από μερικώς έως αρκετά παραπλανητικά. Σχεδόν πάντα η διαφήμιση παίζοντας με τις λέξεις, ωραιοποιεί και απενοχοποιεί προϊόντα, προβάλλοντας μόνο μέρος της αλήθειας τους!

«Πού κολλάει αυτή η παρατήρηση;» θα μου πείτε. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πραλίνα φουντουκιού, που προτείνεται ως καλή επιλογή για πρωινό ή κολατσιό (επειδή έχει γάλα και φουντούκια), στην καθημερινότητα ενός παιδιού ή για όποιον «θέλει να νιώσει παιδί»! Μας παρουσιάζεται εξιδανικευμένη. Δικαιολογημένα, λοιπόν, αναρωτιέται η μαμά ή η γιαγιά: «Είναι κακό να φάει το παιδί «λίγη» πραλίνα φουντουκιού;» Η γενική απάντηση σε αυτήν την ερώτηση είναι: «Όχι δεν είναι κακό, να φάει το παιδί λίγη πραλίνα φουντουκιού, αλλά υπό προϋποθέσεις…».

 

Για να δούμε υπό ποιες προϋποθέσεις χρειάζεται να γίνονται οι «μικρές διατροφικές ατασθαλίες»:

 

1. Δεν υπάρχουν καλά και κακά τρόφιμα, σε γενικές γραμμές. Ο τρόπος με τον οποίον μαγειρεύονται, ο χρόνος, η ποσότητα και η συχνότητα, με την οποία καταναλώνονται, η εξάρτηση κάποιου από αυτά, τους δίνει την αντίστοιχη «ταμπέλα».

2. Είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι «τρόφιμα ατασθαλίας», όπως π.χ. καραμελίτσες, σοκολάτα, πατατάκια, κρουασανάκια, κ.ο.κ. είναι ανθυγιεινά τρόφιμα με μεγάλη περιεκτικότητα σε αλάτι, ζάχαρη, κακής ποιότητας λιπαρά ή και συνδυασμό τους. Άρα δε θα πρέπει να τα ωραιοποιούμε στα παιδιά και να τα χρησιμοποιούμε σα μέσο επιβράβευσης, «δωροδοκίας», ή συμπάθειας από τρίτους (π.χ. η καλή δασκάλα ή γιαγιά, που δίνει στο παιδάκι καραμελίτσα).

3. Τα τελευταία χρόνια με την αλλαγή «της εικόνας» του μεγέθους της μερίδας, χρειάζεται να είμαστε πολύ προσεκτικοί, στις έννοιες του μικρού και του μεγάλου, του λίγου και του πολύ, ιδιαίτερα όταν αναφερόμαστε σε παιδιά, που έχουν διαφορετικές ανάγκες από έναν ενήλικα. Είναι καλό να μην παρερμηνεύουμε το «λίγο», όταν αυτό αναφέρεται σε τροφές ανθυγιεινές και κυρίως εθιστικές. Πολλές φορές θα χρειαστεί να συμβουλευτούμε γι’ αυτό το λόγο έναν διατροφολόγο.

4. Τα παιδιά είναι οργανισμοί σε εξέλιξη και ανάπτυξη, τόσο σωματική όσο και ψυχολογική και χρειάζονται διαπαιδαγώγηση και καθοδήγηση. Έχουν ανάγκη από «υγιή» όρια, κανόνες, εκπαίδευση, μεταξύ άλλων, ΚΑΙ στη διατροφή τους. Οι γονείς, λοιπόν, χρειάζεται να έχουν μια υγιή σχέση με το φαγητό και τον τρόπο με τον οποίον το προσφέρουν στα παιδιά τους. Αν περάσει στο μυαλό του παιδιού ότι το τρόφιμο της ατασθαλίας, π.χ. η πραλίνα φουντουκιού, μπορεί να καταναλωθεί ως γεύμα αντικατάστασης π.χ. του φρούτου, τότε με μαθηματική ακρίβεια, οι γευστικές προτιμήσεις του παιδιού θα μειωθούν δραματικά. Και τότε θα αναρωτιόμαστε «γιατί δεν τρώει απ’ όλα το παιδί μου;»

5. Αν μια «μικρή» ατασθαλία είναι καθημερινή και συχνή, τότε σταματάει να είναι «μικρή». Αν για παράδειγμα ένα παιδί τρώει τουλάχιστον 2 φορές την ημέρα από «λίγη» πραλίνα φουντουκιού σα μέρος τους γεύματός του, τότε αυτό δεν είναι λίγο! Και αυτό χρειάζεται να το εξηγήσουμε ΚΑΙ στη γιαγιά!

6. Επειδή μιλάμε για διατροφικές ατασθαλίες να σημειώσουμε ότι η πραλίνα φουντουκιού είναι ΓΛΥΚΟ, και ως τέτοιο πρέπει και να προσφέρεται και να καταναλώνεται. Περιστασιακά και σε ελεγχόμενες ποσότητες, π.χ. σ’ ένα Κυριακάτικο πρωινό.

7. Καλό είναι να τηρούνται οι ίδιες ποσότητες και αναλογίες που προσφέρονται σ’ ένα παιδί, από όλα τα μέλη της οικογένειας. Να μη θεωρείται από τη μαμά «λίγο» το 1 κουταλάκι γλυκού και από τη γιαγιά η 1 κουταλιά της σούπας. Γιατί το παιδί το συμφέρει να θυμάται το «λίγο» της γιαγιάς!

8. Τελευταίο και πολύ σημαντικό είναι να μην αντικαθιστώνται γεύματα που είναι πραγματικά πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, για ένα τρόφιμο ατασθαλίας, π.χ. μην παραλείψετε να δώσετε στο παιδί σας 1 ποτήρι γάλα για 1 κουταλιά πραλίνας, με το σκεπτικό ότι θα πάρει τις ίδιες θερμίδες! Τα θρεπτικά συστατικά που θα πάρει από ένα υγιεινό τρόφιμο, δε συγκρίνονται με αυτά που θα πάρει από ένα γλυκό!

 

Στην ερώτηση, λοιπόν, αν «Είναι κακό το παιδί μου να φάει λίγη πραλίνα φουντουκιού;» (ή οτιδήποτε αντίστοιχο) η γενική απάντηση είναι «Όχι φυσικά και δεν είναι, αν υπάρχει ΜΕΤΡΟ στην ποσότητα και ΕΠΙΓΝΩΣΗ στην κατανάλωση». Μόνο έτσι το παιδί δε θα αισθάνεται «στερημένο», ενώ παράλληλα εκπαιδεύεται στο να γνωρίζει ότι τα «τρόφιμα ατασθαλίας» δεν αποτελούν βασικό συστατικό της διατροφής του, στα οποία θα μπορεί να καταφεύγει όταν πεινάει, απλά και μόνο για να χορτάσει!

Και λίγα διατροφικά στοιχεία για τις πραλίνες φουντουκιού: Η περιεκτικότητά τους σε φουντούκια κυμαίνεται από 5-13%. Τα υπόλοιπα συστατικά τους είναι ζάχαρη, φυτικά έλαια (βαμβακέλαιο και φοινικέλαιο), κακάο και κάποιες μορφές γάλακτος. Οι θερμίδες τους στα 25γρ, που θεωρείται η μερίδα για τις εταιρείες, είναι γύρω στις 130.
Αν θέλετε να φτιάξετε μια σπιτική παραλλαγή της πιο υγιεινή και χωρίς φοινικέλαιο, δοκιμάστε τη Χαρουπέλα.

 

http://faepaidimou.gr γραφει η ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΤΣΑΤΡΑΦΙΛΗ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ