Slide background

Ένας στόχος χωρίς σχέδιο, είναι απλά μια ευχή

(Antoin de Saint-Exupéry)

Slide background

Τρώγε, για να ζεις και μη ζεις, για να τρως.

~Σωκράτης

Slide background

Το να τρως είναι αναγκαιότητα. Το να τρως έξυπνα είναι τέχνη.

~La Rochefoucauld,

Παιδί και Διατροφή: Μεγαλώνοντας έναν »Smart Eater»

Παιδί και Διατροφή: Μεγαλώνοντας έναν »Smart Eater»

Κατηγορίες: Διατροφικές αναζητήσεις. Πρόσφατες Αναρτήσεις, και Φάε παίδι μου .... αφιερώματα για γονείς.

Ξεκινώντας από την πρώτη τροφή του ανθρώπου, το μητρικό γάλα, διαπιστώνουμε την «έμφυτη» προτίμηση του ανθρώπου να «αγαπά» τα γλυκά, υδατανθρακούχα και λιπαρά τρόφιμα, που είναι εύπεπτα και αποδίδουν εύκολα αρκετές θερμίδες, ενώ έχει την τάση να αποφεύγει οτιδήποτε πικρό ή ξινό, που θα πρέπει να καταναλωθεί σε μεγάλη ποσότητα για να αποδώσει ενέργεια. Πόσο εύκολα άραγε είναι να μην μάθει το παιδί την «γλυκιά» γεύση, αφού ήδη την ξέρει;

Ο συνδυασμός αυτού του διαχρονικού, γονιδιακού δεδομένου με την στροφή της σύγχρονης κοινωνίας προς τροφές υψηλού ενεργειακού περιεχομένου, αλλά χαμηλού κόστους και θρεπτικής αξία, κατανοούμε ότι, το να επιλέξει πλέον κάποιος σωστά «τι» θα βάλει στο πιάτο του, γίνεται αρκετά πολύπλοκο. Την κατάσταση αυτή επιδεινώνει ο βομβαρδισμός διαφημίσεων, καθώς και post από «celebrities» και «μη» φωτογραφιών στα social media, που κάλλιστα θα μπορούσαν να θεωρηθούν ότι ανήκουν στην «νέα» κατηγορία του «foodporn»! Όταν ένας ενήλικας, ο οποίος πιθανόν να έχει επίγνωση των συνεπειών της διατροφής του στην υγεία του, δυσκολεύεται να τηρήσει μια υγιεινή διατροφή, καταλαβαίνουμε πόσο δύσκολο αυτό είναι για ένα νήπιο ή για ένα παιδί, που δεν γνωρίζει γιατί δεν κάνει να τρώει όλη μέρα- κάθε μέρα μόνο παγωτό και πίτσα, που τρώνε οι φίλοι του και ο αγαπημένος του «ήρωας»;
Ωστόσο, σε αντίθεση με ό,τι οι περισσότεροι πιστεύουν η υγιεινή διατροφή δεν είναι ούτε άνοστη, ούτε ακριβή ή χρονοβόρα.

Σε μια ισορροπημένη διατροφή δεν υπάρχουν «καλές ή κακές» τροφές, αλλά πιο «καλοί» και «λιγότερο καλοί» «παίκτες» και «όλα» επιτρέπονται στην σωστή ποσότητα και συχνότητα.

Η προσπάθεια για να αυξήσουμε το «διατροφικό iQ» του παιδιού, θα πρέπει να ξεκινά από πολύ, πολύ μικρή ηλικία, σχεδόν από την ενδομήτρια ζωή. Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να συμμετέχει «υπό ίσους όρους» και με σταθερότητα και οι δύο γονείς, αλλά και όλοι οι φροντιστές του παιδιού, ενώ φωνές, απαγορεύσεις, τιμωρίες και πίεση φαίνεται βιβλιογραφικά ότι έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα.

Η διατροφή πρέπει να βασίζεται στην εξατομίκευση, τόσο για το εκάστοτε παιδί, όσο και για τις οικογενειακές συνιστώσες, αλλά θα πρέπει να ισχύει ο «χρυσός» κανόνας ότι ο γονιός αποφασίζει «τι, ποτέ και που» θα φάει η οικογένεια και το παιδί «αν θα φάει, τι από τα προσφερόμενα και πόσο».

Ο γονιός αγοράζει και φροντίζει να υπάρχει διαθέσιμη θρεπτική τροφή, ενώ δεν απαγορεύει «σνακ και γλυκά», αλλά ούτε τα προσφέρει ελεύθερα.

Όσον αφορά την επιβράβευση, θα πρέπει να είναι «μικρή» και «λεκτική» και να υπάρχει «ενίσχυση» για την «ποιότητα» της πράξης και όχι την «ποσότητα».

Καλό θα ήταν το παιδί από μικρή ηλικία να καταλάβει ότι τρώμε σωστά για να είμαστε υγιής, δραστήριοι, χαρούμενοι και όχι για να είμαστε αδύνατοι, καλοί, όμορφοι, να χάσουμε κιλά, λίπος κτλ.

Σε αυτό το πλαίσιο σχόλια για την εικόνα σώματος, καλό θα ήταν να αποφεύγονται και να εστιάζεται η προσπάθεια στην αλλαγή της θρεπτικότητας της διατροφής.

Η υγιεινή και θρεπτική διατροφή μπορεί να γίνει εύκολη, νόστιμη και απολαυστική με πολύ φαντασία, άφθονη παραμυθόσκονη και συμμετοχή όλης της οικογένειας υπό την καθοδήγηση ειδικού, όπου αυτό χρειάζεται.”

 

 

Κυριακή Απέργη, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ